Projekt "Szkoła Przedsiębiorczości UJ – Innowacje i biznes" realizowany od jesieni 2008 r przez dwie jednostki Uniwersytetu Jagiellońskiego: CITTRU...
Projekt "Szkoła Przedsiębiorczości UJ – Innowacje i biznes" realizowany od jesieni 2008 r. przez dwie jednostki Uniwersytetu Jagiellońskiego: CITTRU oraz Wszechnicę UJ, pozwolił urzeczywistnić marzenie o własnej firmie 50 młodym biznesmenom. W grupie 39 powstających firm start-up nie brak urozmaiconej oferty oraz wielu innowacyjnych rozwiązań i technologii. Wśród nich sporą grupę tworzą przedsiębiorstwa zajmujące się architekturą miejską, krajobrazu, aranżacją wnętrz, produkcją małych form przemysłowych oraz zastosowaniem nowoczesnych technologii w obsłudze basenów czy wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.
Gazeta Wyborcza
O nowych firmach i biznesowych trendach widocznych w ich działalności szerzej pisze Aneta Zadroga w tekście zamieszczonym w Gazecie Wyborczej 29 marca 2010 r. „Okazało się, że młodzi w Krakowie najchętniej garną się do architektury. Nie powinno to dziwić. Wśród najczęściej wpisywanych w wyszukiwarce Google zapytań ofertowych najpopularniejsze dotyczą budownictwa, aranżacji wnętrz i przestrzeni zielonych. A popyt na konkretne usługi stwarza szansę."
"(…) Rozwój cywilizacji to zmiany. Najbardziej widocznym jego przejawem jest architektura - permanentna ewolucja formy budynków, przestrzeni zielonych czy urbanistycznej tkanki miasta. Zmiany to również biznesowa szansa, co pokazują nowe firmy, które powstały dzięki Szkole Przedsiębiorczości UJ" - przekonuje Edyta Giżycka z Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu (CITTRU).
Według Łukasza Dąbrowskiego, pomysłodawcy i twórcy Autorskiego Studia Architektury Krajobrazu BUM, a zarazem zdobywcy dotacji na rozwój firmy w ramach Szkoły Przedsiębiorczości, założenie firmy działającej w tym kierunku to strzał w dziesiątkę, ponieważ w Polsce brakuje profesjonalnych usług tego typu. Na rynku jest sporo firm w pokrewnych dziedzinach. "To firmy, które może i zaspokajają potrzeby klientów, ale w dużej mierze dlatego, że nie mają oni pojęcia, jak takie usługi wyglądają w krajach, gdzie architektura krajobrazu istnieje jako zawód już od wielu lat" - mówi Dąbrowski.
"Naturalną potrzebą człowieka jest poprawianie tego, co go otacza. A tam, gdzie rodzi się potrzeba, zwykle zaczyna się również rynkowa szansa" - zauważa Edyta Giżycka z CITTRU. "Czas pokaże, czy dobra koniunktura i niekonwencjonalny pomysł to gwarancja sukcesu w branży, na którą postawili nasi młodzi przedsiębiorcy" - dodaje.
Rzeczpospolita
Temat został przedstawiony również na łamach Rzeczpospolitej, 18 marca 2010 r. "Do trzech kolejnych edycji projektu zgłosiło się ponad 700 kandydatów, spośród których komisja rekrutacyjna wybrała 108 uczestników – autorów najciekawszych pomysłów na biznes. Każdy z nich przeszedł kompleksowe szkolenia dotyczących m.in.: zarządzania firmą, marketingu, PR, prawa i uczestniczył w cyklu spotkań z doradcami. Na koniec dopracowane pod okiem specjalistów biznesowe pomysły prezentowane były przed jury konkursów na najlepszy biznesplan, w którym stawką była bezzwrotna dotacja w kwocie do 40 000 zł. Ostatecznie spośród kilkudziesięciu zakwalifikowanych pomysłów wybranych zostało 39 najlepszych. Łączna wartość przyznanych dotacji wyniosła 1 714 865 zł, co pozwoliło zaistnieć na rynku 31 jednoosobowym działalnościom gospodarczym i 8 spółkom".
[30.03.2010]