Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Nawigacja Nawigacja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Promocja nauki: inspiracje i porady

Krótkie podpowiedzi i rekomendacje, uzupełnione linkami, obrazkami, cytatami, które pozwolą Wam uzupełnić wiedzę dotyczącą marketingu i popularyzacji nauki.

Zamieszczamy krótkie podpowiedzi i rekomendacje - uzupełnione linkami, obrazkami, cytatami, które pozwolą Wam uzupełnić wiedzę dotyczącą marketingu i popularyzacji nauki.

Mamy także nadzieję, że staną się inspiracją do samodzielnych działań promujących Wasze prace badawcze i dziedzinę nauki, którą się zajmujecie.

W ten sposób Szkoła Promocji Nauki będzie stale otwarta!

Liczymy też na Wasze komentarze, wskazówki, sugestie - o czym chcielibyście się dowiedzieć, co Was nurtuje? Podsyłajcie również ciekawe linki, znalezione gdzieś w bezmiarze sieci, obrazki i teksty. Będziemy wdzięczni za takie wsparcie!

 

Do Waszej dyspozycji jest:
e-mail: nimb@uj.edu.pl
profil na Facebooku: www.facebook.com/nimb.cittru
i telefon: 12 663 38 21 lub 663 38 35 36

Ilustracja: Magdalena Nowacka "Spaghetti".
Praca zgłoszona na konkurs foto/graficzny "Innowacje"

 

Dobre przykłady:

 

 

"Projektor Jagielloński"
- publikacja popularnonaukowa dla każdego

 

 

 

 

Artykuły:

Vademecum redaktora publikacji promocyjnej

Jak znaleźć darmowy obrazek ilustrujący nasz tekst?

Naukowa strona www bardziej popularna

Ankieta lub sonda internetowa w 5 minut

Cztery powody, dla których warto promować naukę

Niezbędnik rzecznika własnych (naukowych) osiągnięć
 

Vademecum redaktora publikacji promocyjnej

Autor: Robert Wawrzeń, prowadzi warsztaty "Materiały poligraficzne" w ramach Szkoły Promocji Nauki (fragment).

Przekaz drukowany, jako dobrowolnie dopuszczany przez odbiorcę do świadomości i oczyszczony z tzw. szumu informacyjnego, jest postrzegany jako rzetelne medium o bardzo wysokim stopniu wiarygodności. O jakości publikacji stanowi standard współpracy zleceniodawcy z wykonawcą: agencją reklamową czy drukarnią.

Najistotniejszym etapem, poprzedzającym konkretne prace redakcyjne i projektowe, jest etap uzgodnień dotyczących założeń projektowych oraz standardów technicznych publikacji promocyjnej. Rzecz jasna – wszystko poprzedza wycena produkcji, a nie da się jej zrobić bez określenia przez zleceniodawcę następujących parametrów wydawnictwa:

→  objętości,

→  formatu,

→ liczby kolorów druku wraz z określeniem kolorów specjalnych (np. okładka:
5+0 – oznacza, że będzie pełnokolorowa z jednej strony z elementami w jakimś
kolorze specjalnym, np. złotym; środek 1+1 – zadruk wnętrza jednokolorowy z obu
stron kartki, czarny),

→  rodzaju (np. kreda błyszcząca lub papier offsetowy) i gramatury papieru
(np. 150 g lub 300 g) lub innego podłoża (np. papier syntetyczny PicoFilm),

→  zakresu prac uszlachetniających publikację i prac introligatorskich,

→  nakładu.

Do tego oczywiście dochodzą koszty projektu. (...)

Całość PDF

Jak znaleźć obrazek ilustrujący tekst?

Szukamy zdjęcia, które ozdobi naszą stronę. Chcemy zilustrować newsa lub slajd w prezentacji. Potrzebna nam jest fotografia, która stanie się tłem opisu badań naszego instytutu. W sieci można znaleźć (prawie) wszystko. Lecz tylko część z tych odkryć można legalnie wykorzystać. Poniżej kilka sposobów na namierzenie bezpłatnych i możliwych do użycia obrazków.

Darmowe portale "stockowe"

Możemy przefiltrować płatne portale udostępniające obrazki. Jest ich w sieci sporo, a ich baza ilustracji jest przeogromna. Ale jeśli nie w głowie nam płacenie, można wykorzystać, któryś z darmowych "stocków". Oczywiście zdjęć tam jest mniej i nie są tak wyszukane, ale... spróbować warto.

Najpopularniejszym jest stock.xchange, który ma prawie 400 tys. zgromadzonych obrazków. Ten "stock" jest jednak tak popularny, że musimy być przygotowani, iż odnaleziony przez siebie obrazek spotkamy jeszcze niejednokrotnie w wielu miejscach sieci i na wielu ulotkach.

Dobrze więc spenetrować inne portale darmowych zdjęć np.: morgueFile lub Stockvault.net.

Flickr da radę

Flickr - czyli portal gdzie można umieszczać, komentować zdjęcia i tworzyć społeczności wokół foto-tematów także umożliwia ściąganie obrazków. Ważne jest aby sprawdzić, czy autor się zgodził na ich wykorzystanie.

Wpisujemy w wyszukiwarkę słowo kluczowe. Potem, gdy otrzymamy wstępną listę wyników klikamy "Advanced Search" (na prawo obok wyszukiwarki) i na dole otwartej strony zaznaczmy opcję "Only search within Creative Commons-licensed content". Otrzymujemy wtedy listę ilustracji, co do których autorzy określili możliwości ich wykorzystania, opierając się na popularnych licencjach Creative Commons. Po kliknięciu na obrazek licencja Creative Commons wyświetla się po prawej stronie. Wystarczy ją  kliknąć i już wiemy, co z danym zdjęciem lub grafiką możemy zrobić.

Google też sprzymierza się z Creative Commons

Podobnie jak na Flickrze obrazków z licencją CC możemy wyszukiwać przez Google Grafika. Wystarczy tylko odznaczyć pole "Prawa użytkownika" w "Szukaniu zaawansowanym". Mini-poradnik na ten temat możecie znaleźć na stronie makeuseof.

A może ikonkę?

Podobnie jak zdjęć i grafik możemy wyszukiwać także obrazków wektorowych oraz ikon - takich samych jak te, które ozdabiają nasze zasoby w komputerze, a mogą ilustrować ogłoszenia, aktualności, porady. Wystarczy wejść na stronę IconFinder lub Find Icons. Z jednej z nich pochodzi np. obrazek ilustrujący ten tekst.

Owocnych poszukiwań :)

[21.04.2011]