W kwietniu 2012 roku odbyło się organizowane przez CITTRU Forum Nowej Nauki. O czym konkretnie dyskutowano? Jakie w trakcie debaty pojawiły się kwestie kluczowe i kontrowersje?
W kwietniu 2012 roku odbyło się organizowane przez CITTRU Forum Nowej Nauki. Intencją organizatorów tego wydarzenia było zestawienie zjawisk towarzyszących rozwojowi nauki i wywołanie dyskusji na temat kierunków zmian w świecie akademickim. O czym konkretnie dyskutowano? Jakie w trakcie debaty pojawiły się kwestie kluczowe i kontrowersje? Jakie są pokonferencyjne wnioski i propozycje? Forum Nowej Nauki podsumowuje NIMB nr 14.
Po Forum Nowej Nauki
W swojej relacji po Forum Edyta Giżycka (CITTRU) podkreśla, że część poświęconą marketingowi nauki – zdominowały dwa trendy, które można śmiało odnieść do marketingu komercyjnego: e-marketing i sampling. Tym ostatnim określeniem etykietuje autorka wszelkie naukowe projekty społecznościowe, które umożliwiają osobom spoza świata uniwersyteckiego „degustację produktu", jakim jest nauka. Takie działania (…) są w dalszej perspektywie szansą na pozyskanie nowych pokoleń badaczy – „producentów nauki" – konkluduje Giżycka.
Obok niepozbawionych krytycznych uwag relacji z Forum Nowej Nauki polecić trzeba komentarz Pawła Szczęsnego dotyczący coraz bardziej napiętej atmosfery zmian w środowisku naukowym. Warto zwrócić również uwagę na intrygujące zestawienie Nauki 2.0 ze zmianą sytuacji osób niepełnosprawnych, nakreślone przez socjolog Bożenę Smorczewską-Mickiewicz.
Badania naukowe to doskonały materiał na telenowelę. Są w nich momenty zwątpienia, kryzysy, chwile triumfu, emocje i napięcie. To jedno z wielu interesujących spostrzeżeń jakie pojawiło się w wywiadzie z fizykiem prof. Stanisławem Kistrynem. Nowo wybrany prorektor UJ zastanawia się, czy praca naukowców nie powinna, przynajmniej w części, być owiana mgiełką nieznanego, tajemnicy, może nawet magii. Mgiełką nieznanego owiane były także inne zagadnienia, które zostały odsłonięte w bieżącym wydaniu NIMBa: naukowa Pythia, która diagnozuje choroby oraz grywalizacja zbliżająca do siebie świat nauki i biznesu.
W numerze
Forum Nowej Nauki w krzywym zwierciadle
Między innymi o tym, jak nauczyć się swobodnie pływać
oraz do czego może się przydać kwiat w wazoniku;
Otoczenie nauki i kultura naukowa w komentarzu Piotra Żabickiego;
PO FNN. Niepełnosprawni 2.0
PYTHIA - historia pewnego wynalazku
Odpowiedzi na pytania zwykłe, niezwykłe i całkiem dziwaczne;
W co grają naukowcy z biznesem
NIMBoskop – recenzje, ciekawostki, znalezionew sieci oraz naukowy komiks;
Asocjacje i aberracje
Urszula Dobrzańska (blog O dystopiach) pisze o tym, że internet nie gryzie, a Piotr Żabicki (CITTRU) dodaje, że na konferencjach warto podłączyć się do globalnej sieci.
Przejrzyj i ściągnij NIMBa
OTWÓRZ – Ściągnij od razu PDF – Więcej publikacji CITTRU - Wszystkie wydania NIMBa
Co to jest NIMB – krótko o historii i koncepcji
Rozpoczynając w 2008 roku publikowanie tekstów pod szyldem NIMB mieliśmy nadzieję, że czasopismo to pokaże różnorodne relacje współczesnej nauki z jej otoczeniem. Zainteresowanie, jakim wśród czytelników cieszył się ten biuletyn spowodowało, że postanowiliśmy pójść krok dalej i od 2010 wydawać nowego NIMba w zmienionej szacie graficznej, w kolorze, na większej ilości stron.
To właśnie te nowe NIMBy kontynuujące tradycje poprzednich wydań, stały się zarazem nowymi wydawnictwami, bowiem to NAUKA zajmuje w nim czołowe miejsce. To jej rozwojowi są podporządkowane teksty dotyczące promocji i popularyzacji wiedzy (na ten aspekt zwracamy szczególną uwagę), innowacyjności, także naukowego biznesu. Te elementy (nie pomijając oczywiście samych badań i dydaktyki) tworzą zręby nowoczesnej nauki, a to wydawnictwo – taką mamy nadzieję – jest centrum informacji o nowej nauce i inspiracją dla rozwoju naukowych karier.
Subskrypcja/Zostań autorem
Istnieje możliwość bezpłatnej subskrypcji kolejnych wydań drukowanego NIMBa (od następnego numeru). W tym celu należy wypełnić poniższą ankietę i odesłać ją na adres: nimb@uj.edu.pl w temacie wpisując „Subskrypcja". Każda z osób zakwalifikowanych do bezpłatnej subskrypcji otrzyma odpowiednie potwierdzenie za pomocą poczty e-mail.
UWAGA: prosimy o podanie adresu na uczelni (zakład, adres koła naukowego itp.). Tylko w wyjątkowych przypadkach będziemy wysyłać na adres prywatny.
Zostań autorem tekstów w NIMBie
Czekamy na Wasze teksty, które uzupełnią nasze NIMBowe wydawnictwa internetowe i drukowane. Zobacz i prześlij swoją propozycję: nimb@uj.edu.pl.
[26.06.2012]
Publikacja jest częścią projektu N0WUM współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.