Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Nawigacja Nawigacja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

UJ: Nowe prawa i obowiązki wynalazców

1 października weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Dotyczy ona również kwestii współpracy nauka-biznes.

Badanie próbek1 października weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Dotyczy ona również kwestii współpracy nauka-biznes.

Najistotniejszą zmianą zasad miało być wprowadzenie tzw. „uwłaszczenia naukowców". Uchwalona nowelizacja przewiduje jednak rozwiązanie pośrednie:  prawa do wyników pozostają po stronie uczelni, która w ciągu trzech miesięcy od zgłoszenia innowacji przez naukowca decyduje, czy jest zainteresowana działaniami na rzecz komercjalizacji. Jeśli się tego podejmie, twórcom będzie przysługiwało 50% środków otrzymanych za wdrożenie technologii (po potrąceniu maksymalnie jednej czwartej kosztów poniesionych przez uczelnię w procesie komercjalizacji). Jeśli uczelnia nie podejmie decyzji o komercjalizacji, albo nie udzieli twórcom żadnej odpowiedzi, ma obowiązek zaoferować im kupno technologii za nie więcej niż 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę (co obecnie stanowi ok. 170 złotych). Gdy twórca zarobi na tym wynalazku, musi podzielić się z uczelnią, oddając jej 25% uzyskanych środków.

W praktyce zmienia to procedurę w UJ w ten sposób, że Kierownik CITTRU w ciągu 3 miesięcy od daty zgłoszenia przez twórców wynalazku jest zobowiązany do podjęcia decyzji o tym, czy uczelnia zajmie się jego komercjalizacją. Dlatego każdy twórca powinien pamiętać, aby zgłoszenie zostało dokonane w CITTRU na podpisanym Formularzu Zgłoszenia Innowacji. Po podjęciu decyzji w imieniu uczelni, z twórcami – tak jak dotychczas – podpisywana będzie umowa określająca szczegółowe zasady prowadzenia działań na rzecz komercjalizacji.

więcej: zgłoszenie innowacji

W nieodległym czasie stosownym zmianom ulegnie również Regulamin „Zasady dotyczące własności intelektualnej i ochrony prawnej dóbr intelektualnych w Uniwersytecie Jagiellońskim".

W ustawie wprowadzono  też wreszcie definicje rodzajów komercjalizacji:

  • komercjalizacja bezpośrednia – sprzedaż wyników badań naukowych, prac rozwojowych lub know-how związanego z tymi wynikami albo oddawanie do używania tych wyników lub know-how, w szczególności na podstawie umowy licencyjnej, najmu oraz dzierżawy;
  • komercjalizacja pośrednia – obejmowanie lub nabywanie udziałów lub akcji w spółkach w celu wdrożenia lub przygotowania do wdrożenia wyników badań naukowych, prac rozwojowych lub know-how związanego z tymi wynikami.

W komercjalizacji bezpośredniej twórcom pomaga, a uczelnię reprezentuje centrum transferu technologii lub spółka celowa utworzona przez uczelnię, a komercjalizacja pośrednia może się odbywać tylko za pośrednictwem spółki celowej.